IMS modificatie

IMS modificatie

Het tussen-as lager, ook wel IMS genoemd is niet het sterkste onderdeel van de motor.

Het lager draagt de as waarop de distributiekettingen lopen.

Dit kogellager verwacht je niet in een motorblok aan te treffen, meestal wordt een glijlager constructie aangebracht.

Probleem van dit lager is dat het vervangen zou moeten worden na een x aantal kilometers zoals je dat ook met de distributieriem van bijvoorbeeld een Volvo zou doen.

Bijkomend probleem is dat het lager niet goed actief gesmeerd wordt en hierdoor voortijdig defect kan gaan.

De oplossing is simpel. Vervangen door een nieuw open lager met hogere classificering, dit lager is beter dan het origineel en door betere smering is de levensduur gegarandeerd langer.

Het grotere lager zoals te vinden is in de latere modellen is niet te vervangen en inspectie met reiniging verlengt de levensduur. Vervangen van dit lager vraagt een volledige demontage van de motor. Het gat waardoor het lager uitgenomen zou moeten worden is helaas te klein, dit gat heeft Porsche niet gewijzigd na de wijziging van het oude lager naar het grotere nieuwe lager.

Een aanwijzing dat het IMS lager defect is kunt u vinden in het oliefilter.

Vindt u metaal deeltjes in het filter dan is dat vrijwel zeker te wijten aan overmatige slijtage aan het lager.

Indien het lager echt helemaal faalt, dan is de motor aan revisie toe. De metaaldeeltjes gaan door de motor zwerven en tasten alles aan. Ook kan het gebeuren dat de motor vastloopt.

ims lager