koel modificatie

koelsysteem modificatie in het kort

 

Temperatuur verschillen per cilinderbank

De cilinders 1, 2 en 3 worden direct gekoeld, zonder tussenkomst van een warmtebron zoals olie. Dit geld niet voor cilnders 4, 5 en 6. Deze cilinders worden minder goed gekoeld en een stuk indirecter. Dit komt omdat de koelvloeistof voor deze cilinder rij door een kanaal in het carter in aanraking komt met de motorolie, die soms koel soms erg warm is. Deze cilinderbank is dan ook de zwakke plek van de motor. In veel van de gevallen zijn deze cilinders de aanleiding voor een revisie, ze zijn vroegtijdig versleten. De oorzaak ligt deels bij correct onderhoud en de berijder natuurlijk echter blijven de cilinders extra gevoelig wegens de schommelige temperatuur van het koelwater.

 

Wat veranderen wij om dit probleem aan te pakken?

Allereerst verplaatsen we de thermostaat, dit om een minimum temperatuur in te stellen voordat het koelwater de motor verlaat. We verplaatsn de thermostaat naar het punt waar het koelwater de motor verlaat. De thermostaat opend en sluit nu altijd op tijd.

 

Waterpomp

We plaatsen een waterpomp die veel meer opbrengst heeft, dit om in staitonaire situaties meer koelwater door de motor heen te pompen zodat het makkelijker word de temperatuur bij stationair draaiende motor onder controle te houden.  Tevens zorgen we er zo voor dat het  water sneller door het carter stroomt, zo minder lang de tijd krijgt om op te warmen aan de olie en tevens meer en op tijd de olie en cilinders goed te kan koelen.

 

Inschakelen van koel ventilatoren  

Op moment dat de rijwind wegvalt loopt automatisch de temperatuur op in de radiateurs, de temperatuur loopt langzaam op tot de fan's aanslaan. Om zeker op tijd te koelen plaatsen we een extra temperatuur sensor in een van de radiateurs om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet oploopt, hiermee houden we de temperatuur zo constant mogelijk. Deze schakeling zorgt voor een veel vroegere inschakeling van de fan's achter de radiateurs.

 

Resultaat

Het resultaat is een zeer constante bedrijfstemperatuur zonder de hoge pieken.
Na modificatie is ook de olie temperatuur veel constanter en loopt pas op bij zware belasting. De motor en dus ook motorolie koelen nu af wanneer de belasting afneemt. De kans op oververhitting van ciinder 4, 5 en 6 is nu geminimaliseerd.

 

Onderhoud koelsysteem

Buiten de aanpassingen om word het complete koelsysteem grondig nagezien op vervuiling van de radiateurs, controleren we slangen en lekkages aan de motor. 

Alles op gebied van koeling en smering moet in goede conditie verkeren, zijn deze zaken eenmaal voor elkaar dan is de kans op motorschade zeer klein geworden.

Wel blijft jaarlijkse controle van het complete koelsysteem noodzakelijk, controleer met regelmaat het niveau van de koelvloeistof en haal bladeren bij de radiateurs direct weg voordat ze tussen condensor en radiateur geraken en de koeling verpesten.

 

 

auto resto koelmodificatie

Oververhitting op cilinder kant 4-6 

koelmodificatie

Thermostaat verplaatsing