Olie pick-up modificatie voor circuit gebruik
Allereerst wat uitleg over het smeersysteem, gebruikt in de m96 en latere m97 motoren geproduceerd vanaf 1997.
Het smeersysteem dat Porsche hier gebruikt, is niet meer het bekende dry-sump systeem. Dry-sump houdt simpel gezegd in dat de sump (het carter) leeggepompt wordt in een extern vat.
Deze voorraad olie wordt dan weer opgepompt de olie galerij in, en smeert zo alle componenten van het smeersysteem.
Groot voordeel hiervan is dat de olie een time-out heeft, de temperatuur daalt hierdoor wat en de lucht ontsnapt naar boven, de tank uit. Maar het grootste voordeel is dat de middelpunt vliegende kracht geen vat krijgt op de olie, en de pomp altijd van olie voorzien blijft.
Bij de 996 en 997 is de constructie anders, het is een semy dry-sump motor. Dus geen dry-sump!
De olie wordt vanuit de cilinderkoppen terug gepompt het carter in en daar blijft het vervolgens tot de pomp het weer de olie galerij in pompt.
De olie in het carter kan in deze situatie diverse kanten op geslingerd worden vanwege de platte vierkante vorm van de bodem, de g krachten in de bocht hebben vrij spel.
Niet helemaal, er is middels een vierkant kunststof bakje een soort reservoir in aangebracht waarmee de olie een tijdje wordt gevangen.
Echter, wanneer de motor wat ouder wordt en de speling van alle lagers wat groter wordt, raakt dat bakje eerder leeg en zakt de oliedruk onder peil met overmatige slijtage als gevolg. Het nemen van lange snelle bochten wordt hierdoor een probleem.
De oplossing voor dit probleem wordt vaak gezocht in een diepere pan, andere bafles ( vang bakje) om de olie rondom te pick-up te houden. Echter, dat werkt niet voldoende.
Het echte probleem zit in het feit dat een tandwielpomp niet goed kan aanzuigen, hij zit helaas te hoog t.o.v. de olie, op de bodem van de pan was ideaal geweest maar helaas zit hij veel hoger.
Het is dus niet zo dat er rondom de olie pick-up zich geen olie bevindt.
Er is wel degelijk olie maar die staat t.o.v. de pomp te laag waardoor de pomp het moet aanzuigen en dit compenseert de druk in negatieve zin.
Omdat de Porsche natuurlijk het circuit over moet kunnen, ook als deze wat ouder is, hebben we hier een oplossing voor ontwikkeld. We hebben een kleppensysteem ontwikkeld dat middels 2 cilinders functioneert.
De olie verplaatst zich in een rechtse bocht naar links, op dat moment gaat de linker klep open en gaan we linksaf zetten we de rechter klep open.
We achtervolgen de olie dus min of meer. Het systeem word met de hand gemaakt, bevat geen elektrische delen, is onderhoudsvrij, gemaakt van robuuste materialen, word getest na het aanbrengen op een correcte werking en garandeert een perfecte oliedruk.
De introductieprijs bedraagt € 799,- inclusief montage.