AOS modificatie

AOS modificatie

De AOS, oftewel air oil separator. Dit onderdeel met op onderdruk werkende afsluitklep is een bron van problemen zoals: slecht stationair draaien van de motor, olieverbruik, roken bij de koude start en een zogenaamde hydraulische slag van olie in de verbrandingskamer met een openbrekende cilinder als gevolg.

Het op tijd vervangen van de AOS is verstandig, echter behoort modificatie van het systeem ook tot de mogelijkheden. Soms blijft de motor roken na vervanging van de AOS en dit betekent dat de motor aan slijtage onderhevig is en de AOS over onvoldoende capaciteit beschikt om de olie uit de carter damp te verwijderen.

De AOS werkt cyclonisch, de dampen draaien rond en de olie slingert tegen de wanden, de olie zakt door een gat onderin de AOS via een slang terug in het carter, de dampen worden afgezogen ter hoogte van de gasklep. De aansluiting van de slang aan de inlaat bevind zich achter de gasklep waar een hoog vacuüm ontstaat wanneer de gasklep zich sluit en de motor nog op toeren is. Alsof er een stofzuiger begint te zuigen, de klep in de AOS sluit op dit moment. Wanneer de klep versleten is en lekt kan het vacuüm zo hard zuigen dat het pure olie aan het carter onttrekt en zo in de inlaat terecht komt. Dit kan een breuk in één van de cilinders veroorzaken. Olie is niet samen te persen.

Het liefst passen we het systeem aan, de manier van afzuigen van de damp. We verplaatsen de afzuiging naar de andere kant van de gasklep waar nooit een hoog vacuüm ontstaat en waarmee we iedere vorm van vloeistof richting de cilinders voorkomen. De klep in de AOS is niet meer belangrijk en blijft altijd volledig geopend. De AOS blijft gehandhaafd en functioneel maar het risico op motorschade is naar nul gereduceerd.

Rookt de motor na modificatie nog steeds dan zijn er onderdelen zoals zuigerveren, cilinders of klepseals aan vervanging toe. 

inlaat

Aan dit gedeelte van de website word momenteel gewerkt.

olie uit de AOS